Paleis van Phaistos: Geschiedenis, Artefacten en Autoverhuur

van Harry Anapliotis en Rental Center Crete - Car hire
Dit artikel werd gepubliceerd op 20 december 2023 en bijgewerkt op 27 februari 2024.
Paleis van Phaistos

Het Paleis van Phaistos is een archeologisch monument gelegen op het eiland Kreta, dat een intrigerende kijk biedt op het leven van het oude Minoïsche volk. Het oude paleis, dat dateert uit het Bronzen Tijdperk, is rijk aan geschiedenis en cultuur. Phaistos, ooit een bloeiende Minoïsche stad, ligt nu in puin te midden van de weelderige Messara-vlakte, waardoor toeristen een zeldzame gelegenheid hebben om meer te leren over zijn interessante verleden.

Toeristen worden omringd door de fascinerende legendes en mysteries die zich hebben ontwikkeld binnen zijn oude muren terwijl ze zijn ruïnes verkennen. Het leren over de Minoïsche beschaving via de kunst, artefacten en architectonische wonderen die zijn opgegraven in het Paleis van Phaistos is vergelijkbaar met het maken van een tijdreis terug naar het oude Kreta. Autoverhuurdiensten zijn gemakkelijk toegankelijk, waardoor zo'n prachtige plek en de overige attracties van Kreta gemakkelijk toegankelijk zijn voor elke nieuwsgierige reiziger.

Wat is het Paleis van Phaistos?

Het Paleis van Phaistos, ook wel het Minoïsche Paleis van Phaistos genoemd, is een prominente archeologische site gelegen in het zuidelijke deel van Kreta, Griekenland. Het Minoïsche paleis wordt algemeen beschouwd als een belangrijk en opmerkelijk goed bewaard voorbeeld van zijn soort, samen met het Paleis van Knossos. Zijn bestaan biedt een schat aan waardevolle informatie over de oude Minoïsche beschaving, die bloeide tijdens het Bronzen Tijdperk. Het paleis werd gebouwd rond 1900 v.Chr. en diende als een centrum voor politieke, administratieve en economische activiteiten in de regio.

Het Paleis van Phaistos wordt gekenmerkt door zijn opmerkelijke architecturale configuratie en zijn uitgebreide verzameling artefacten. Het paleiscomplex beslaat een uitgestrekt gebied van ongeveer 18.000 vierkante meter en is gestructureerd rondom een centrale binnenplaats. Het complex bestaat uit talloze onderling verbonden gebouwen en kamers, die dienen om de geavanceerde technische en ontwerpkundige vaardigheden van de Minoïsche beschaving te tonen.

Phaistos Paleis Archeologische Sites

Het paleis biedt toeristen de mogelijkheid om een reeks significante ruimtes te onderzoeken, waaronder de grote centrale binnenplaats, ceremoniële zalen, woonverblijven, opslagruimtes en werkplaatsen. Het paleis staat wijd bekend om zijn uitzonderlijke fresco's, waarvan er een aantal zijn geconserveerd en belangrijke inzichten bieden in de Minoïsche kunst en cultuur. Prominente voorbeelden zijn onder andere het beroemde Phaistos-discus, een raadselachtige kleischijf met een spiraal van ingedrukte symbolen die nog steeds volledig ontcijferd moeten worden.

Het Paleis van Phaistos dient als een demonstratie van de architectonische vaardigheden van de Minoërs en biedt inzicht in hun maatschappelijke organisatie, religieuze gebruiken en economische activiteiten. Het is een van de meest opmerkelijke archeologische sites van Kreta voor geschiedenisliefhebbers, archeologen en iedereen die geïntrigeerd is door de oude wereld, en biedt een fascinerende ervaring die het verleden tot leven brengt.

Waar bevindt zich het Paleis van Phaistos?

Het Paleis van Phaistos bevindt zich op het eiland Kreta in Griekenland. Specifiek is het gelegen in de vruchtbare Messara-vlakte in het zuidelijke deel van het eiland. Het paleis ligt bovenop een verhoogd terrein, met een strategisch uitkijkpunt dat een indrukwekkend uitzicht biedt op de omliggende topografie. De exacte coördinaten van het Paleis van Phaistos zijn 35.051103° N breedtegraad en 24.814633° E lengtegraad.

Paleis van Phaistos

Het Paleis van Phaistos bevindt zich in het zuidelijke deel van het eiland Kreta, in de nabijheid van het dorp Phaistos. Het ligt op ongeveer 55 kilometer (34 mijl) ten zuidwesten van de hoofdstad van het eiland, Heraklion. Daarnaast bevindt het zich op ongeveer 4 kilometer (2,5 mijl) ten noorden van de archeologische site van Agia Triada. Op een kaart van Kreta is het mogelijk om het Paleis van Phaistos te herkennen als een prominente locatie in het centraal-zuidelijke deel van het eiland.

Hoe ziet het Paleis van Phaistos eruit?

Toeristen hebben de mogelijkheid om de fundamentele kenmerken van de Minoïsche architectuur die op de locatie nog steeds zichtbaar zijn, te observeren met behulp van hun verbeeldingskracht. Deze kenmerken omvatten geplaveide binnenplaatsen, privékamers, grote zuilengangen, poorten en lichtopeningen. Het biedt waardevolle inzichten in het doel en de betekenis van de architecturale elementen, waardoor degenen die het bezoeken een dieper waardering kunnen krijgen voor het vernuft en vakmanschap van de Minoërs.

Wat is de geschiedenis van het Paleis van Phaistos?

Het Paleis van Phaistos is uitvoerig onderzocht en bestudeerd door talloze archeologen en geleerden gedurende zijn historische traject. Verschillende gerenommeerde archeologen hebben aanzienlijke bijdragen geleverd aan het huidige begrip van de site van Phaistos. Onder hen zijn Luigi Pernier, die de eerste systematische opgravingen uitvoerde in het begin van de jaren 1900, en Frederik Prendergast, die zich richtte op het onderzoek en de restauratie van het paleis gedurende de jaren 1950 en 1960.

Bovendien hebben verschillende geleerden en onderzoekers opmerkelijke bijdragen geleverd aan het onderzoek van Phaistos, waaronder Sir Arthur Evans, die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de beschaving van Minoïsch Kreta en zijn paleizen, waaronder Phaistos en Knossos. Andere prominente geleerden zijn onder meer Nanno Marinatos, die expertise had op het gebied van Minoïsche kunst en religie, en Spyridon Marinatos, die bekendheid geniet vanwege zijn archeologische opgravingen en hypothesen over de vernietiging van Minoïsche paleizen.

Het Paleis van Phaistos, samen met andere Minoïsche paleizen op Kreta, is in 1980 opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Deze erkenning is bedoeld om de uitzonderlijke universele waarde en betekenis van Phaistos te onderstrepen, op het gebied van architectuur, cultuur en geschiedenis. De aanwijzing van Phaistos als werelderfgoed benadrukt de opmerkelijke invloed ervan op de menselijke beschaving en onderstreept de noodzaak om het te beschermen en te behouden voor toekomstige generaties om van te genieten.

Hoe werd het Paleis van Phaistos gebouwd?

Het Paleis van Phaistos werd gebouwd in het Midden-Minoïsche tijdperk van het bronzen tijdperk, dat duurde van ongeveer 1900 v.Chr. tot 1700 v.Chr. De structuur werd opgericht door de Minoïsche beschaving, een oude samenleving die floreerde op de eilanden van Kreta. Het Paleis van Phaistos vertoont kenmerkende eigenschappen van de Minoïsche architectuur. De structuur volgt het conventionele Minoïsche architecturale ontwerp, met een centrale binnenplaats omringd door diverse vleugels en kamers.

De architecturale structuur van het paleiscomplex omvat verschillende niveaus, met elkaar verbonden door een reeks majestueuze trappen die de verplaatsing tussen verschillende zones vergemakkelijken. De ingang van het paleis is versierd met majestueuze zuilengangen die dienden als ceremoniële poorten en de betekenis van het paleis symboliseerden.

De constructie van het paleis werd uitgevoerd met behulp van inheemse middelen die handig beschikbaar waren op het eiland. Kalksteen was het overheersende bouwmateriaal dat werd gebruikt vanwege de overvloedige beschikbaarheid in de omgeving. De paleiswanden werden opgericht met behulp van grote kalkstenen blokken die zorgvuldig werden samengevoegd om robuuste bouwwerken te creëren. Het toevoegen van houten balken en zuilen diende om hogere niveaus te ondersteunen en de structurele degelijkheid van de constructie te waarborgen. Diverse bouwmaterialen, zoals modderstenen en klei, werden gebruikt voor verschillende architecturale componenten en decoratieve doeleinden.

Over het algemeen dient het Paleis van Phaistos als een opmerkelijke illustratie van de Minoïsche architectuurstijl, waarbij de geavanceerde bouwmethoden en esthetische percepties van de Minoïsche samenleving uit die tijd worden tentoongesteld.

Wat zijn de artefacten die binnenin het Paleis van Phaistos bewaard worden?

Archeologische opgravingen in het Paleis van Phaistos hebben geleid tot de ontdekking van een overvloed aan artefacten, die aanzienlijk hebben bijgedragen aan het begrip van de materiële cultuur en het dagelijkse leven van de Minoïsche beschaving. Hieronder volgen enkele significante voorwerpen die binnen het paleiscomplex zijn ontdekt.

  • Kleitabletten: Phaistos heeft een aanzienlijk aantal zegelstenen opgeleverd, kleine uitgesneden stenen die werden gebruikt om ontwerpen op klei of was te stempelen of te drukken. Deze zegelstenen bieden waardevolle informatie over de Minoïsche administratie, handel en artistieke stijlen.
  • Bronzen beeldjes: Talrijke beeldjes gemaakt van klei of faience zijn ontdekt in Phaistos. Deze beeldjes beelden verschillende menselijke en dierlijke vormen uit en weerspiegelen de religieuze en artistieke praktijken van de Minoërs.
  • Aardewerk: Phaistos staat bekend om zijn prachtige aardewerk, met ingewikkelde ontwerpen en levendige kleuren. Verschillende soorten vaten, zoals amforen, kruiken en bekers, zijn opgegraven, waarbij de geavanceerde aardewerktechnieken en artistieke vaardigheden van de Minoërs worden getoond.
  • Sieraden: Uitgebreide sieraden, waaronder kettingen, armbanden, oorbellen en ringen, zijn opgegraven in Phaistos. Deze sierstukken vertonen vaak ingewikkelde ontwerpen en maken gebruik van kostbare materialen zoals goud, zilver en edelstenen.
  • Wapens: Diverse gereedschappen, zoals stenen bijlen, beitels en messen, zijn op de locatie gevonden. Daarnaast zijn ook bronzen wapens zoals zwaarden, speerpunten en dolken ontdekt, wat wijst op de vaardigheid van de Minoërs in metallurgie en hun betrokkenheid bij oorlogvoering.
  • Fresco's: De fresco's die op de paleiswanden zijn gevonden, zijn een opmerkelijk artistiek kenmerk van Phaistos. Deze muurschilderingen beelden verschillende scènes uit, waaronder religieuze rituelen, het dagelijks leven en de natuur, en bieden een glimp van de Minoïsche cultuur en esthetiek.

Deze artefacten bieden waardevolle inzichten in de Minoïsche beschaving, haar artistieke prestaties, economische activiteiten en sociale praktijken. Ze worden gecureerd en tentoongesteld in musea zowel binnen Kreta als internationaal, waardoor toeristen de rijke materiële erfenis van Phaistos kunnen waarderen en ervan kunnen leren.

1. Kleitabletten

Kleitabletten zijn rechthoekige of cilindrische tabletten gemaakt van klei die veelvuldig werden gebruikt als schrijfmedium in oude beschavingen. Kleitabletten dienden als een voorloper van moderne vormen van schrijven en werden veelvuldig gebruikt voor administratieve doeleinden, literatuur en religieuze teksten.

De eerste ontdekking van kleitabletten dateert uit het midden van de 19e eeuw, toen de oude stad Nineve, gelegen in het huidige Irak, werd opgegraven door archeoloog Austen Henry Layard. Layard ontdekte een uitgebreide collectie kleitabletten die toebehoorden aan de oude Assyrische en Babylonische beschavingen. De ontdekking markeerde het begin van het ontcijferen van het spijkerschrift, een van de vroegst bekende schrijfsystemen.

De waarde van kleitabletten ligt in de waardevolle informatie die ze bevatten over oude beschavingen, hun talen, literatuur, geschiedenis, juridische systemen, handel en sociale praktijken. Deze tabletten bieden inzicht in het dagelijks leven, religieuze overtuigingen en culturele tradities van oude samenlevingen, waardoor moderne onderzoekers het verleden kunnen reconstrueren en begrijpen.

Paleis van Phaistos

Kleitabletten werden bewaard dankzij een combinatie van factoren. De duurzaamheid van klei als materiaal heeft ervoor gezorgd dat veel tabletten duizenden jaren bewaard zijn gebleven. Daarnaast heeft het proces van bakken of verhitten van de kleitabletten, bedoeld om ze te verharden, onbedoeld bijgedragen aan hun behoud.

Er zijn verschillende gevallen waarin de tabletten per ongeluk bewaard zijn gebleven als gevolg van natuurrampen, zoals branden of het instorten van gebouwen, die ze bedekten en beschermden tegen verval en vernietiging. De ontdekking van kleitabletten is van cruciaal belang geweest bij het ontsluiten van de geheimen van oude beschavingen en het belichten van de ontwikkeling van schrijfsystemen en de menselijke geschiedenis.

2. Bronzen beeldjes

Bronzen beeldjes zijn kleine sculpturen of driedimensionale voorstellingen gemaakt van brons, een legering van koper en tin. Deze beeldjes werden vervaardigd met behulp van verschillende giet- en beeldhouwtechnieken, waarbij de artistieke vaardigheden en ambachtelijkheid van oude beschavingen werden tentoongesteld.

De ontdekking van bronzen beeldjes dateert uit de oudheid, aangezien brons zelf veel werd gebruikt door beschavingen zoals de Mesopotamiërs, Egyptenaren, Grieken en Romeinen. De exacte datum van de eerste ontdekking van bronzen beeldjes is moeilijk vast te stellen vanwege hun lange productiegeschiedenis en het grote aantal archeologische vondsten in verschillende regio's. Niettemin zijn er bronzen beeldjes opgegraven op archeologische vindplaatsen die verschillende millennia beslaan.

Talloze archeologen en onderzoekers hebben bijgedragen aan de ontdekking en studie van bronzen beeldjes uit verschillende culturen en perioden. Hun bevindingen hebben het huidige begrip van oude kunst en culturele praktijken aanzienlijk uitgebreid. Geleerden zoals Sir Arthur Evans, die het Minoïsche paleis van Knossos op Kreta opgroef, en Heinrich Schliemann, die de oude stad Troje ontdekte, hebben opmerkelijke bijdragen geleverd aan de verkenning en documentatie van bronzen beeldjes.

Bronzen beeldjes hebben een grote betekenis bij het begrijpen van oude culturen. Deze artefacten bieden inzicht in de religieuze overtuigingen, mythologieën, het dagelijks leven, mode en artistieke stijlen van de respectievelijke beschavingen. Deze beeldjes beelden vaak goden, godinnen, krijgers, dieren en gewone mensen uit, waardoor mensen de esthetiek, symboliek en sociale context van het verleden kunnen visualiseren en waarderen.

Het behoud van bronzen beeldjes hangt af van verschillende factoren. Brons heeft veel beeldjes geholpen om de tand des tijds te doorstaan vanwege het duurzame en corrosiebestendige materiaal. Sommige beeldjes zijn bewaard gebleven door begraving in graven, waar ze werden beschermd tegen omgevingsfactoren.

Bovendien zijn beeldjes die als offers in heilige ruimtes zijn geplaatst of in waterlichamen, zoals rivieren of meren, zijn ondergedompeld, bewaard gebleven door natuurlijke sedimentatieprocessen. Archeologische opgravingen en conserveringsinspanningen hebben ook een cruciale rol gespeeld bij het behouden en bestuderen van bronzen beeldjes, waardoor hun culturele en historische betekenis behouden blijft voor toekomstige generaties.

3. Aardewerk

Aardewerk verwijst naar voorwerpen die zijn gemaakt van klei die gevormd, gedroogd en verhard zijn door te bakken in een oven. Het is een van de oudste en meest wijdverspreide vormen van door de mens gemaakte artefacten. Aardewerk werd voor het eerst ontdekt in prehistorische tijden, en de oorsprong ervan kan worden teruggevoerd tot verschillende oude beschavingen. De exacte tijdslijn van de ontdekking van aardewerk is moeilijk te bepalen vanwege de vroege ontwikkeling en de geleidelijke evolutie van aardewerktechnieken in verschillende regio's van de wereld.

Archeologisch bewijs suggereert dat de productie van aardewerk onafhankelijk opkwam in verschillende delen van de wereld zo'n 10.000 tot 15.000 jaar geleden, wat samenviel met de overgang van jager-verzamelaarsgemeenschappen naar gevestigde agrarische gemeenschappen. Talrijke archeologen en onderzoekers hebben bijgedragen aan de ontdekking en studie van aardewerk door de geschiedenis heen.

Opmerkelijke figuren zijn onder meer geleerden zoals Sir Flinders Petrie, die uitgebreide opgravingen deed op oude sites in Egypte, en Kathleen Kenyon, die belangrijke opgravingen uitvoerde in de Levant-regio. Hun werk heeft waardevolle inzichten opgeleverd over de ontwikkeling, stijlen en functies van aardewerk in verschillende culturen en tijdperken.

Minoïsche voorraadvazen in het paleis van Phaistos

De betekenis van aardewerk ligt in zijn belang als een cultureel artefact en historisch document. Aardewerk geeft inzicht in het dagelijks leven, technologie, sociale praktijken, handelsnetwerken, artistieke uitingen en religieuze overtuigingen van oude beschavingen. De analyse van aardewerk biedt informatie over voedselopslag, kookmethoden, huishoudelijke artikelen, begrafenispraktijken en artistieke tradities. Het helpt archeologen en historici om het verleden te reconstrueren en de culturele en sociaaleconomische dynamiek van verschillende samenlevingen te begrijpen.

Het behoud van aardewerk hangt af van verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van de gebruikte klei, baktechnieken en de context van begraving of deponering. Aardewerk dat goed is gebakken, is beter bestand tegen verval en kan duizenden jaren overleven.

Behoud vindt ook plaats door toevallige vernietiging of verlating, waardoor het aardewerk begraven wordt in archeologische lagen of contexten die het beschermen tegen milieuafbraak. De zorgvuldige opgraving, documentatie en conserveringsinspanningen van archeologen en musea dragen bij aan het behoud van aardewerkartefacten voor studie en tentoonstelling, waardoor hun culturele en historische waarde behouden blijft.

4. Sieraden

Sieraden verwijst naar decoratieve voorwerpen, vaak gedragen of versierd op het lichaam, die zijn gemaakt van verschillende materialen zoals edele metalen, edelstenen, kralen, schelpen en andere natuurlijke of synthetische materialen. Het dient zowel ornamentale als persoonlijke versieringsdoeleinden.

De ontdekking van sieraden dateert uit de oudheid, met vroege voorbeelden die zijn gevonden op archeologische vindplaatsen in verschillende regio's van de wereld. De exacte tijdslijn van de eerste ontdekking van sieraden is moeilijk te bepalen vanwege de oude oorsprong ervan en de vergankelijke aard van sommige gebruikte materialen. Niettemin kan het maken van sieraden worden teruggevoerd tot tienduizenden jaren geleden, waarbij vroege vormen onder andere schelpkralen, botornamenten en primitief metaalwerk omvatten.

De ontdekking van sieraden is gedaan door talloze individuen door de geschiedenis heen, aangezien het is gevonden in verschillende archeologische opgravingen en door toevallige vondsten. De vroegst bekende sieraden zijn opgegraven op oude begraafplaatsen, wat wijst op het belang ervan als vorm van persoonlijke versiering en culturele expressie in oude samenlevingen.

De betekenis van sieraden gaat verder dan alleen de esthetische waarde. Het heeft culturele, sociale en symbolische betekenis in verschillende samenlevingen en tijdperken. Sieraden weerspiegelen vaak culturele tradities, religieuze overtuigingen, sociale status, rijkdom en persoonlijke identiteit. Het dient als een vorm van communicatie, waarbij boodschappen worden overgebracht of affiliatie met specifieke groepen wordt aangeduid. Sieraden zijn gebruikt bij rituelen en ceremonies en als symbool van macht, liefde en bescherming.

Het behoud van sieraden is afhankelijk van verschillende factoren. Edelmetalen, edelstenen en duurzame materialen zoals ivoor of bot hebben een beter behoudspotentieel vanwege hun inherente weerstand tegen verval en corrosie. Sieraden worden bewaard door verschillende middelen, waaronder begraving in tombes of graven, toevallig verlies of deponering in natuurlijke of door mensen gemaakte contexten, en opzettelijke offers in heilige plaatsen of waterlichamen.

5. Wapens

Wapens zijn gereedschappen of objecten die zijn ontworpen en gebruikt met als doel schade, letsel of uitschakeling toe te brengen. Wapens worden doorgaans gemaakt om de offensieve of defensieve mogelijkheden van individuen of groepen te verbeteren tijdens gevechten, oorlogsvoering of zelfverdediging. Deze gereedschappen werden vroeg in de menselijke geschiedenis ontdekt en ontwikkeld als reactie op de behoefte aan bescherming en overleving.

Het gebruik van wapens kan worden herleid tot prehistorische tijden, toen mensen begonnen met het gebruiken van gereedschappen en werktuigen voor de jacht, gevechten en verdediging tegen roofdieren. De exacte tijdslijn van de eerste ontdekking van wapens is moeilijk te bepalen vanwege hun prehistorische oorsprong en de vergankelijke aard van sommige vroege materialen die werden gebruikt.

De ontdekking van wapens is gedaan door archeologische opgravingen en studies van oude culturen. Archeologen en onderzoekers hebben verschillende soorten wapens blootgelegd, variërend van primitieve stenen werktuigen, zoals handbijlen en speerpunten, tot meer geavanceerde wapens gemaakt van brons, ijzer of andere metalen. Het begrip van oude wapens is sterk verbeterd door het werk van talloze geleerden en historici die deze artefacten hebben geanalyseerd en gedocumenteerd.

De betekenis van wapens ligt in hun rol bij het vormgeven van de loop van de menselijke geschiedenis, met name met betrekking tot oorlogsvoering en conflict. Wapens hebben een belangrijke rol gespeeld bij het bepalen van de uitkomst van veldslagen, de opkomst en ondergang van beschavingen en de ontwikkeling van militaire strategieën en technologieën. Deze artefacten hebben bovendien invloed gehad op sociale en politieke structuren, aangezien het bezit en de controle van wapens vaak geassocieerd worden met macht, autoriteit en verdediging.

Het behoud van wapens varieert afhankelijk van het materiaal en de context. Wapens gemaakt van duurzame materialen zoals metaal, zoals brons of ijzer, hebben een grotere kans om intact te blijven. Behoud vindt plaats door begraving in archeologische contexten, toevallig verlies in waterlichamen of natuurlijke omgevingen, en opzettelijke neerlegging in rituele of ceremoniële contexten.

Musea en culturele instellingen spelen een cruciale rol bij het behouden en tentoonstellen van oude wapens, waarbij conserveringspraktijken worden toegepast om ze te beschermen tegen verval en beschadiging, en waardoor toekomstige generaties hun historische en culturele betekenis kunnen bestuderen en begrijpen.

6. Fresco's

Fresco's zijn kunstwerken die zijn gemaakt door pigmenten aan te brengen op nat pleisterwerk. De term "fresco" komt van het Italiaanse woord "fresco," wat "vers" betekent. Deze schildertechniek stelt de pigmenten in staat zich in het natte pleisterwerk in te bedden, wat resulteert in een duurzame en langdurige muurschildering of wandbeschildering. Fresco's werden voor het eerst ontdekt in oude beschavingen en hebben een lange geschiedenis die duizenden jaren teruggaat. De techniek werd veel gebruikt door oude Egyptenaren, Grieken, Romeinen en later door verschillende renaissancekunstenaars in Italië.

De ontdekking van fresco's is gedaan door archeologische opgravingen en exploraties van oude vindplaatsen. Opmerkelijke ontdekkingen van oude fresco's omvatten die gevonden in de ruïnes van Pompeï en Herculaneum, die werden bewaard door de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus. Het werk van archeologen, kunsthistorici en restauratoren is essentieel geweest bij het onthullen en bestuderen van deze oude fresco's.

De betekenis van fresco's ligt in hun artistieke en historische betekenis. Ze bieden waardevolle inzichten in de artistieke stijlen, culturele praktijken, religieuze overtuigingen en maatschappelijke normen van oude beschavingen. Fresco's beelden vaak scènes uit het dagelijks leven, mythologie, religieuze rituelen en historische gebeurtenissen uit, waardoor ze een visueel verhaal van het verleden vertellen. Het dient als een middel van culturele expressie en communicatie, waarbij de boodschappen en ideologieën van die tijd worden overgebracht.

Archeologische site van het paleis van Phaistos

De conservering van fresco's hangt af van verschillende factoren. Fresco's zijn per ongeluk bewaard gebleven als gevolg van natuurrampen, zoals vulkaanuitbarstingen of het instorten van gebouwen, die ze bedekten en bescherming boden tegen verval. Het gebruik van technieken zoals gipsafdrukken en zorgvuldige opgraving heeft geholpen bij het behoud en de documentatie van fragiele fresco's.

Daarnaast zijn conserveringsinspanningen, waaronder het stabiliseren en beschermen van de oorspronkelijke oppervlakken, ingezet om de fresco's te beschermen en hun langetermijnbehoud te waarborgen. Musea en culturele instellingen spelen een cruciale rol bij het behouden en tentoonstellen van fresco's, waarbij conserveringspraktijken worden toegepast om hun integriteit te behouden en het publiek toegang te geven tot deze opmerkelijke kunstwerken.

Wat waren de belangrijkste effecten van het Paleis van Phaistos op de Minoïsche kunst?

Hieronder worden de belangrijkste effecten van het Paleis van Phaistos op de Minoïsche kunst genoemd.

  • Ontwikkeling van een unieke stijl: De artistieke expressie die in het Paleis van Phaistos werd gevonden, met name in zijn fresco's, toonde een onderscheidende Minoïsche stijl, gekenmerkt door levendige kleuren, vloeiende lijnen en natuurgetrouwe afbeeldingen. Zijn unieke stijl ontstond en bloeide binnen de paleismuren, beïnvloedde latere vormen van Minoïsche kunst en vestigde een herkenbare Minoïsche esthetiek.
  • Innovatie in techniek: De ambachtslieden van het Paleis van Phaistos experimenteerden met verschillende artistieke technieken en verlegden de grenzen van artistieke expressie. Minoërs beheersten de kunst van frescoschildering en creëerden ingewikkelde en gedetailleerde muurschilderingen die hun technische vaardigheid en artistieke visie toonden. De fresco's van Phaistos introduceerden nieuwe benaderingen van compositie, perspectief en kleurgebruik, waarmee ze nieuwe normen stelden voor Minoïsche kunstenaars.
  • Integratie van kunst en architectuur: Het Paleis van Phaistos diende als voorbeeld voor de integratie van kunst en architectuur, waarbij artistieke elementen naadloos werden opgenomen in de structuur en het ontwerp van het paleis. Beeldhouwwerken, reliëfs en decoratieve motieven versierden de paleismuren, zuilen en ingangen en vervaagden de grenzen tussen kunst en architectuur. Deze integratie van artistieke elementen in architecturale ruimtes werd een kenmerkende eigenschap van Minoïsche kunst.
  • Nadruk op religieuze thema's: Het Paleis van Phaistos legde een sterke nadruk op religieuze thema's in zijn artistieke voorstellingen. Fresco's en beeldhouwwerken beeldden religieuze rituelen, mythologische figuren en goddelijke wezens uit, wat de belangrijke rol van religie in de Minoïsche samenleving weerspiegelde. Deze artistieke uitingen dienden als visuele verhalen van Minoïsche religieuze overtuigingen en praktijken, die de kijk op de Minoïsche spiritualiteit vormgaven en inzichten gaven in hun culturele wereldbeeld.

1. Ontwikkeling van een unieke stijl

Het Paleis van Phaistos, met zijn opmerkelijke kunstwerken, speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van een onderscheidende en herkenbare Minoïsche artistieke stijl. De levendige kleuren die werden gebruikt in de fresco's van het paleis, zoals tinten rood, blauw en geel, voegden een gevoel van levendigheid en dynamiek toe aan de kunstwerken. Deze kleuren werden vaardig aangebracht met behulp van technieken zoals nat-op-nat schilderen, waardoor het mengen en gelaagd aanbrengen van pigmenten mogelijk was, resulterend in een rijk en harmonieus palet.

De vloeiende lijnen die te vinden zijn in het kunstwerk van Phaistos creëerden een gevoel van beweging en gratie. De lijnen waren glad en vloeiend, of het nu ging om de afbeelding van figuren, dieren of natuurscènes, wat het kunstwerk een gevoel van organische eenheid gaf. Het kenmerkende gebruik van vloeiende lijnen werd een kenmerk van de Minoïsche kunst, waardoor het zich onderscheidde van de meer rigide en lineaire kunststijlen van andere contemporaine beschavingen.

Een andere bepalende eigenschap van de Minoïsche kunst die beïnvloed werd door het Paleis van Phaistos, was de naturalistische weergave. De kunstenaars van Phaistos beeldden menselijke figuren, dieren en landschappen vaardig af met een opmerkelijk realisme. De aandacht van de Minoërs voor detail, anatomische nauwkeurigheid en vermogen om natuurlijke vormen vast te leggen, weerspiegelde hun scherpe observatie van de wereld om hen heen. Deze naturalistische voorstellingen brachten leven en vitaliteit in het kunstwerk, waardoor het herkenbaar en boeiend werd.

De unieke stijl die zich ontwikkelde in het Paleis van Phaistos had een diepgaande invloed op latere Minoïsche kunstenaars. De artistieke tradities van Phaistos verspreidden zich naar andere regio's en paleizen naarmate de Minoïsche beschaving zich uitbreidde. Minoïsche kunstenaars namen levendige kleuren, vloeiende lijnen en naturalistische weergaven over en pasten ze aan in hun eigen artistieke creaties. Dit resulteerde in een consistente en herkenbare Minoïsche stijl die verschillende kunstvormen doordrong, waaronder aardewerk, metaalwerk en beeldhouwkunst.

2. Innovatie in techniek

De ambachtslieden van het Paleis van Phaistos stonden voorop in artistieke innovatie, met name op het gebied van frescoschilderingen. Ze verlegden de grenzen van artistieke technieken door verschillende methoden uit te proberen om pigmenten aan te brengen op nat pleisterwerk. De Minoërs bereikten opmerkelijke niveaus van detail en complexiteit in hun fresco's door experimentatie en verfijning.

3. Integratie van kunst en architectuur

Het Paleis van Phaistos staat als een bewijs van de naadloze integratie van kunst en architectuur binnen de Minoïsche beschaving. De ambachtslieden van Phaistos verwerkten artistieke elementen in de structuur van het paleis zelf, waardoor de grenzen tussen kunst en architectuur vervaagden en een samenhangende en visueel boeiende omgeving ontstond.

Bezoekers vinden sculpturen, reliëfs en decoratieve motieven die muren, zuilen en ingangen van het paleis sieren. Deze artistieke elementen dienden zowel decoratieve als symbolische doeleinden, waardoor het paleis niet alleen esthetisch aantrekkelijk werd, maar tegelijkertijd belangrijke culturele en religieuze boodschappen overbracht. De sculpturen beeldden figuren van godheden, priesteressen en andere belangrijke individuen uit, waardoor de architecturale ruimtes waarin ze zich bevonden, tot leven kwamen en spirituele betekenis kregen.

De reliëfs, uitgehouwen in de muren, toonden ingewikkelde scènes van de natuur, mythologie en religieuze rituelen. Deze reliëfs dienden als visuele verhalen en dompelden bezoekers onder in de wereld van de Minoïsche cultuur en overtuigingen. De decoratieve motieven, zoals bloemenpatronen en geometrische ontwerpen, sierden architecturale elementen en voegden een vleugje elegantie en schoonheid toe aan de structuur van het paleis.

Het Paleis van Phaistos creëerde een harmonieuze visuele omgeving waarin elk aspect van de ruimte bijdroeg aan de algehele esthetische ervaring door kunst in de architectuur te integreren. De samensmelting van kunst en architectuur beperkte zich niet tot alleen de decoratieve elementen, maar strekte zich uit tot de indeling en het ontwerp van het paleis zelf. De rangschikking van binnenplaatsen, gangen en kamers was zorgvuldig gepland om een gevoel van doorstroming en functionaliteit te creëren, terwijl ook naadloos artistieke elementen werden opgenomen.

De nadruk op de integratie van kunst en architectuur werd een kenmerkend kenmerk van de Minoïsche kunst als geheel. Latere Minoïsche structuren en kunstwerken, geïnspireerd door het Paleis van Phaistos, bleven zo'n fusie vertonen. De Minoërs erkenden de inherente kracht van kunst om architectonische ruimtes te verheffen en te transformeren, en ze streefden ernaar om artistieke elementen in hun gebouwen, paleizen en tombes op te nemen, waardoor een unieke visuele taal ontstond die resoneerde met hun culturele en religieuze waarden.

4. Nadruk op religieuze thema's

Net als andere Minoïsche paleizen legde het Paleis van Phaistos een sterke nadruk op religieuze thema's in zijn artistieke weergaven. De fresco's en sculpturen die binnen het paleis werden gevonden, beeldden scènes uit die draaiden om religieuze rituelen, mythologische figuren en goddelijke wezens. Deze artistieke uitdrukkingen weerspiegelden de centrale rol van religie in de Minoïsche samenleving en de diepgaande betekenis van spiritualiteit in hun culturele praktijken.

De fresco's van Phaistos toonden scènes van religieuze ceremonies, waaronder processies, offers en heilige rituelen. Het beeldde priesteressen, priesters en gelovigen af die zich bezighielden met verschillende handelingen van devotie, waardoor het belang van religieuze observatie in de Minoïsche wereldbeschouwing werd overgebracht. Deze fresco's boden een visueel verhaal van de Minoïsche religieuze praktijken en gaven een glimp van hun religieuze overtuigingen en tradities.

Ancient broken pot in Phaistos Palace

Sculpturen en beeldjes die bij Phaistos werden gevonden, vertegenwoordigden ook mythologische figuren en goddelijke wezens, zoals goden en godinnen. Deze artistieke afbeeldingen dienden om eer te betuigen en hommage te brengen aan het Minoïsche pantheon en illustreerden de eerbied van de Minoërs voor hun goden en godinnen. De sculpturen vingen de gratie, schoonheid en kracht die met deze goddelijke entiteiten geassocieerd worden, en belichaamden de spirituele verbinding van de Minoërs met het goddelijke rijk.

De nadruk op religieuze thema's in het kunstwerk van Phaistos had een blijvende invloed op latere Minoïsche kunst. Het onderwerp en de iconografie die door het kunstwerk van het paleis werden beïnvloed, bleven prevaleren in Minoïsche artistieke uitingen. Religieuze beeldtaal en symboliek bleven een centraal kenmerk, wat de blijvende betekenis van religie en spiritualiteit in de Minoïsche cultuur weerspiegelde.

De religieuze thema's die werden afgebeeld in Minoïsche kunst dienden als uitingen van toewijding en eerbied en hadden tegelijkertijd sociale en culturele implicaties. Het versterkte de sociale hiërarchie en machtsdynamiek binnen de Minoïsche samenleving, omdat religieuze figuren en rituelen een belangrijke rol speelden in het besturen en vormgeven van de gemeenschap. Het kunstwerk fungeerde als een visuele weergave van deze machtsstructuren, waarbij het gezag van religieuze instellingen en hun connectie met het goddelijke werd versterkt.

Welke methoden werden gebruikt om het Paleis van Phaistos op te graven?

De opgraving van het Paleis van Phaistos omvatte een combinatie van archeologische methoden en technieken die gericht waren op het systematisch blootleggen en documenteren van de oude locatie. Het proces begon met uitgebreid onderzoek, inclusief het bestuderen van historische documenten, kaarten en eerdere verkenningen, om informatie te verzamelen over de locatie en indeling van het paleis.

Archeologen pasten verschillende opgravingsmethoden toe om de overblijfselen voorzichtig bloot te leggen bij aankomst op de locatie. Deze methoden omvatten handmatige opgraving met behulp van gereedschappen zoals schoppen, troffels en borstels om lagen grond en puin te verwijderen en zo architectonische kenmerken en artefacten te onthullen.

Stratigrafische analyse werd gebruikt om de verschillende lagen van bewoning en ontwikkeling in de loop van de tijd te begrijpen naarmate de opgraving vorderde. Het omvatte het zorgvuldig registreren en documenteren van elke laag en de bijbehorende artefacten om de chronologische volgorde van de locatie te reconstrueren. Daarnaast werden technieken zoals grondradar en geofysische surveys gebruikt om ondergrondse structuren in kaart te brengen en potentiële interessante gebieden te identificeren.

Het opgravingsproces vereiste nauwkeurige aandacht voor detail, zorgvuldige documentatie en samenwerking tussen archeologen, conservatoren en specialisten om het behoud en de accurate interpretatie van de vondsten te waarborgen. Het Paleis van Phaistos werd geleidelijk onthuld door middel van deze opgravingsmethoden, waardoor onderzoekers waardevolle inzichten in de Minoïsche beschaving en haar architecturale prestaties konden verkrijgen.

Hoeveel kost een toegangskaartje in het Paleis van Phaistos?

Phaistos is gemakkelijk te bereiken met een reis van een uur naar het zuiden vanuit Heraklion, de hoofdstad van Kreta. Als alternatief ligt het paleis slechts 70 kilometer verwijderd van Rethymnon, nog een belangrijke stad op het eiland. Bezoekers die naar de locatie reizen, zullen door de gemeente Moires gaan en Phaistos bereiken in minder dan 9 kilometer langs de Nationale Weg. Bezoekers mogen gratis parkeren en kunnen vervolgens het paleis betreden bij aankomst.

De toegang tot het Paleis van Phaistos kost €8 per pers

oon. Er is echter een gereduceerd tarief van €4 voor universiteitsstudenten, begeleiders tijdens educatieve excursies en Europese senioren boven de 65 jaar. De site biedt gratis toegang op 6 maart, 18 april, 18 mei, het laatste weekend van september, 28 oktober en elke eerste zondag van november tot maart.

Paleis van Phaistos

De toegankelijkheid van het Paleis van Phaistos varieert, maar er worden meestal inspanningen geleverd om toegang te bieden aan zoveel mogelijk bezoekers. Faciliteiten zoals rolstoeltoegankelijke toiletten, parkeerplaatsen en aangewezen zitgedeeltes worden geboden om de algehele ervaring te verbeteren voor bezoekers met een handicap. Het wordt aanbevolen om de officiële website te controleren of contact op te nemen met de lokale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het Paleis van Phaistos voor specifieke informatie over toegankelijkheidsvoorzieningen en diensten die beschikbaar zijn op de locatie.

Welke openingstijden hanteert het Paleis van Phaistos?

Het Paleis van Phaistos is geopend gedurende bepaalde tijdsperiodes en is onderhevig aan wisselende schema's gedurende het jaar. Over het algemeen is de locatie geopend tijdens het zomerseizoen, van mei tot oktober, met dagelijkse openingstijden van 8.00 uur tot 18.00 uur. De ingang sluit om 19.45 uur.

Het is echter belangrijk om op de hoogte te zijn van specifieke data en feestdagen waarop het Paleis van Phaistos andere openingstijden heeft of helemaal gesloten is. De locatie is gesloten op 1 januari, 25 maart, 1 mei, Paaszondag, 15 augustus en 25 en 26 december. Op bepaalde dagen, zoals Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en 28 oktober, hanteert Phaistos een beperkt schema.

Bezoekers worden geadviseerd om de officiële website te raadplegen of contact op te nemen met de lokale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het Paleis van Phaistos om de meest nauwkeurige en up-to-date informatie te verkrijgen met betrekking tot openingstijden, sluitingen en eventuele speciale evenementen of omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de bezoektijden.

Hoe bereik je het Paleis van Knossos?

Het is altijd raadzaam om de officiële website te controleren of contact op te nemen met lokale toerismebureaus voor eventuele updates of wijzigingen in transportopties en bezoekprocedures voordat je aan een reis naar het Paleis van Knossos begint.

Hieronder volgen de stappen om het Paleis van Knossos te bereiken:

    • Ten eerste moeten bezoekers beginnen vanuit Heraklion, de hoofdstad van Kreta, wat een veelvoorkomend startpunt is voor een bezoek aan Knossos.
    • Ten tweede moeten bezoekers bij aankomst in Heraklion naar de archeologische site Knossos gaan door een taxi te nemen of gebruik te maken van het openbaar vervoer, zoals bussen.
    • Ten derde moeten bezoekers de lokale bustijden controleren en een bus vinden die naar Knossos gaat. Bussen zijn een handige en betaalbare vervoersoptie, die wordt geëxploiteerd door het KTEL-bedrijf.
    • Ten vierde worden bezoekers verwacht de bus te nemen en een ticket te kopen bij de chauffeur of een contactloze betalingsmethode te gebruiken als die beschikbaar is. De busrit van Heraklion naar Knossos duurt meestal ongeveer 20 minuten, afhankelijk van de verkeersomstandigheden. Bezoekers genieten meestal van de schilderachtige reis onderweg naar de oude site.
    • Ten vijfde moeten bezoekers de borden volgen of om aanwijzingen vragen naar de ingang van de archeologische site bij aankomst op de bushalte.
    • Ten zesde moeten bezoekers een toegangskaartje kopen bij de ingang. Het loket bevindt zich meestal in de buurt van de ingangspoort, waar toeristen de toepasselijke vergoeding betalen om toegang tot de site te krijgen.
    • Ten zevende krijgen bezoekers nu toestemming om naar de ingangspoort te gaan en hun verkenning van het Paleis van Knossos te beginnen. Bezoekers moeten overwegen om een gidsboek, audiogids of een rondleiding te gebruiken om hun ervaring te verbeteren en diepere inzichten te krijgen in de geschiedenis en betekenis van de site.
    • Ten achtste moeten bezoekers de tijd nemen om de paleisruïnes te verkennen, te genieten van de oude architectuur en zich onder te dompelen in de rijke Minoïsche geschiedenis.
    • Ten slotte moeten bezoekers hun stappen volgen en een bus of taxi terug naar Heraklion nemen of hun reis voortzetten naar andere nabijgelegen bestemmingen of attracties op Kreta na hun bezoek.

    Is het nodig om een auto te huren om het Paleis van Phaistos te bezoeken?

    Nee, het is niet nodig voor bezoekers om een auto te huren om het Paleis van Phaistos te bezoeken. Het is echter altijd een handige optie voor vervoer, vooral voor degenen die flexibiliteit en onafhankelijkheid verkiezen in hun reisplannen. Het paleis is bereikbaar met het openbaar vervoer, waaronder bussen, wat een kosteneffectieve en efficiënte manier is om de locatie te bereiken.

    Bezoekers die ervoor kiezen om geen auto te huren, kunnen vertrouwen op georganiseerde rondleidingen of privévervoerdiensten die specifiek gericht zijn op het bezoeken van archeologische sites zoals het Paleis van Phaistos. Deze opties bieden vervoer vanuit populaire toeristische gebieden of grote steden, waardoor het gemakkelijker wordt voor individuen om de locatie te bereiken zonder de noodzaak om te zoeken naar een auto huren op Kreta.

    Uiteindelijk hangt de beslissing om al dan niet een auto te huren of alternatieve vervoersmethoden te gebruiken af van persoonlijke voorkeuren, gemak en het gewenste niveau van flexibiliteit tijdens het bezoek aan het Paleis van Phaistos.

    Welke factoren moet je overwegen voordat je een auto huurt in Kreta?

    Kreta is een prachtig eiland dat niet mag worden gemist door liefhebbers van geschiedenis en cultuur. Het magnifieke eiland kan het beste worden genoten op verschillende manieren, en een daarvan is door rond te rijden in een gehuurde auto. Het leren hoe je de beste huurauto in Kreta kiest, maximaliseert de tijd die je besteedt aan het waarderen van de prachtige toeristische attracties van het eiland.

    Hieronder staan de factoren die je moet overwegen voordat je een auto huurt in Kreta:

    • Verzekering: Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de huurauto een goede autoverhuurverzekering in Kreta heeft, inclusief Collision Damage Waiver (CDW) en diefstalbescherming. Je moet bij het verhuurbedrijf informeren naar de reikwijdte van de dekking en eventuele aanvullende verzekeringsmogelijkheden.
    • Leeftijd van de bestuurder: Verhuurbedrijven hanteren meestal een minimumleeftijd voor het huren van een auto in Kreta, meestal 21 jaar. Sommige bedrijven vereisen echter dat de leeftijd van de bestuurder minstens 23 of 25 jaar is. Jonge bestuurders onder een bepaalde leeftijd worden vaak geconfronteerd met extra kosten of beperkingen.
    • Geslacht van de bestuurder: Er zijn over het algemeen geen specifieke beperkingen op basis van het geslacht van de bestuurder bij het huren van een auto in Kreta. Zowel mannelijke als vrouwelijke bestuurders mogen een auto huren, zolang aan de leeftijds- en rijbewijsvereisten is voldaan.
    • Type auto: Je moet een type auto kiezen dat aan je behoeften voldoet, rekening houdend met factoren zoals het aantal passagiers, bagagecapaciteit en transmissievoorkeur, ofwel handmatig of automatisch.
    • Benodigde documenten: Je hebt meestal verschillende vereiste documenten nodig om een auto te huren in Kreta. Deze omvatten een internationaal rijbewijs of een EU-rijbewijs dat in Griekenland wordt geaccepteerd, een geldig paspoort of identiteitsdocument om je identiteit te verifiëren, en een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder om te worden gebruikt voor de betaling van de huur en als borg.

    Hoeveel kost een autoverhuur in Kreta?

    Het wordt aanbevolen om een gehuurde auto te gebruiken voor optimaal reizen op het eiland Kreta. Het gebruik van een gehuurde auto versnelt het vervoer van toeristen naar prominente locaties in Kreta. De kosten voor het huren van een auto in Kreta zijn onderhevig aan variabiliteit op basis van verschillende factoren, waaronder het aantal personen, de reisroute, het type auto, de bestemming en de duur.

    De standaardkosten voor het huren van een auto in Kreta zijn ongeveer €30 tot €40 per dag. De kosten voor het huren van een auto voor een periode van één week bedragen gemiddeld €250. De geschatte kosten voor het huren van een voertuig voor het weekend zijn ongeveer €78. Deze tarieven variëren afhankelijk van het type voertuig dat je van plan bent te huren. Autoverhuurbedrijven bieden een gevarieerd scala aan voertuigen op basis van de voorkeuren van hun klanten.

    Ontdek Kreta met een Huurauto vanaf €49 per dag

    De meerderheid van de autoverhuurbedrijven in Kreta biedt een internetgebaseerd reserveringsplatform voor het gemak van hun klanten bij het zoeken naar een voertuigverhuur. Men kan snel een voertuig reserveren op de website van het bedrijf door de voorgeschreven procedure te volgen. Het is raadzaam om te controleren en ervoor te zorgen dat aan alle vereiste voorwaarden is voldaan voordat je een autoverhuurdienst in Kreta gebruikt.

    Zijn camera's toegestaan binnen Het Paleis van Phaistos?

    Ja, camera's zijn over het algemeen toegestaan binnen het Paleis van Phaistos. Bezoekers mogen meestal foto's maken voor persoonlijk gebruik, inclusief met draagbare camera's en mobiele apparaten. Let op, statieven en professionele fotografie-apparatuur hebben soms speciale toestemming nodig of kunnen extra kosten met zich meebrengen. Het is raadzaam om de specifieke regels en voorschriften van de site of het personeel ter plaatse te raadplegen om te zorgen voor naleving van eventuele fotografievoorschriften.

    Paleis van Phaistos

    Zijn kinderen toegestaan ​​in het Paleis van Phaistos?

    Ja, over het algemeen zijn kinderen toegestaan ​​in het Paleis van Phaistos. De locatie is open voor bezoekers van alle leeftijden, inclusief gezinnen met kinderen. Het is een educatieve en plezierige ervaring voor kinderen om de oude Minoïsche beschaving te verkennen en te leren kennen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat ouderlijk toezicht noodzakelijk is om de veiligheid van kinderen te waarborgen en schade aan de archeologische site te voorkomen. Ouders of voogden moeten op de hoogte zijn van eventuele specifieke regels of richtlijnen die door de locatie worden gegeven met betrekking tot kinderveiligheid en gedrag.

    Harry Anapliotis
    Eigenaar, reisschrijver en webontwikkelaar bij Rental Center Crete
    Harry Anapliotis is de eigenaar, schrijver en webontwikkelaar van Rental Center Crete - Autoverhuur.
    Rental Center Crete - Car Hire
    Autoverhuur bedrijf
    Rental Center Crete - Autoverhuur is een autoverhuurbedrijf dat diensten aanbiedt op het eiland Kreta, sinds 1975.
    Rental Center Crete - Car Hire
    Hoofdkantoor: Nidas 1, Heraklion, Kreta, Griekenland 71307
    +30 2810 240120
    +30 2810 240120
    betalingsmogelijkheden Protected by Sectigo SSL eurobank
    EOT sign
    Privacy / Gebruik van cookies - Sitemap - Bedrijfsgegevens
    Rental Center Crete © Alle rechten voorbehouden. Gemaakt door Harry Anapliotis